MA: Već stižu otkazi ugovora, reagovati brzo

 MA: Već stižu otkazi ugovora, reagovati brzo

Foto: Montenegro Airlines

Crna Gora je bez letova nacionalnog avio prevoznika već više dana. Neki od ranije ugovorenih aranžmana su sačuvani za narednu godinu ali već stižu otkazi ugovora od najpoznatijih kompanija. Iz Montenegro Erlajnza upozoravaju da se mora brzo reagovati kako takvo, za sada privremeno stanje, ne bi preraslo u trajno, piše Portal RTCG.

Za istaknute predstavnike turističke privrede gubitak crnogorske vazdušne konekcije sa najznačajnijim emitivnim tržištima, ponovo bi nas vratio na startnu poziciju.

– Ne znam koliko dramatično treba da iskažem svoje emocije vezano za ovu situaciju. Ja koji sam duže u turizmu, ovo bi trebao da bude moj treći početak od nule – kazao je direktor turističke agencije „MAC SUN Montenegro“ Dragan Ivančević za TVCG.

Prvi put smo ponovo počinjali nakon razornog zemljotresa 1979. godine kada smo izgubili ljude, i većinu turističkih kapaciteta, a drugi put poslije ratova 90-tih godina, koji su nas izbrisali sa emitivnih tržišta. Tamo nas je prije 26 godina ponovo vratio upravo Montenegro Erlajnz.

– Ne vodeći prije svega računa o svojoj profitabilnosti, već je u prvom planu bio taj elemenat javnoga interesa, koji je obezbijedio da se Crna Gora pojavi na svim tim tržištima i otvori ta tržišta. A ondasu, naravno, dolazili drugi i slobodno mogu da kažem, kupili kajmak onoga što je stvarao Montenegro Erlajnz, koji je taj javni interes u turizmu i u državi, radio na jedan kvalitetan način – dodao je Ivančević.

Predstavnik nekadašnje slovenačke avio kompanije Adria Ervejz u Crnoj Gori, koja je nakon bankrota, ugašena prije godinu i po dana ijoš nije obnovljena, i pored najava da će se to dogoditi, smatra da bi mogućnost trajne obustave letova našeg nacionalnog avio prevoznika,imala višestruke negativne posljedice.

– Ovo nije šteta samo za Montenegro Erlajnz direktno koliko je šteta i za čitavu turističku privredu Crne Gore, posebno kada su avioagencije u pitanju, koje vrše prodaju avio karata, zato što će svi imati mnogo manje posla. Montenegro Erlajnz je bio dominantni crnogorski avio prevoznik, i mnoge agencije su vršile, prije svega, prodaju njegovih karata – kazao je predsjednik Oki Era grupacije Orhan Hodžić.

Iako interesovanje za letove Montenegro Erlajnza još postoji, potrebno je brzo reagovati, jer povratak na staro može biti dug i veomaskup proces.

– Treba se mnogo toga uraditi da bi se mogao kasnije avio saobraćaj povratiti, i da bi se Crna Gora u avio saobraćaju pozicionirala nakoneventualnog odlaska Montenegro Erlajza, bez obzira da li bi to bio privatni kapital, ili državni – dodaje Hodžić.

Posljedice se već osjećaju, iako u kompaniji ulažu napor da se sačuva što više ugovorenih poslova.

– Već smo dobili otkaze ugovora vodećih kompanija sa kojima saradjujemo: Er Srbija, Austrian Ervejz, Lufthansa, Al Italia, već su poslali otkaze naših ugovora. AIATA je kroz „cleanining house“ suspendovala Montenegro Erlajnz. To je sada pitanje dana koliko još vremena imamo da nešto od toga sačuvamo, da to što je suspenzija ne predje u trajno stanje, onda tu popravke, bojim se da nema, a i ako je ima, da je strašno, strašno skupa – kazao je izvršni direktor Montenegro Erlajnza Vlastimir Ristić.

Veoma je važno sačuvati povjerenje i kadar kompanije.

– Od petka teče 90 dana koliko posade mogu da odsustvuju sa letjenja, devedesetprvi dan čini užasnu štetu. Znači, piloti više ne mogu ući uavion bez specijalnih treninga na simulatoru, a poslije simulatora se mora ići na linije, koje linije, sa kojim instruktorima, ko će telinije da prodaje, ko će da obezbijedi dozvole za te linije, gdje će oni da lete, po kojim slotovima – pita Ristić.

Montenegro Erlajnz je bio i ostao prozor u svijet za Crnu Goru, kaže njen aktuelni direktor, ali i nerazdvojni dio i partner odpovjerenja naše turističke privrede.

– Mi smo jedno postali kada smo se dogovorili koje ćemo linije da razvijamo, gdje ćemo da ulažemo. Tako smo počeli sve linije Montenegro airlinesa. Znate, sem Beograda, sve ostale linije, sve bez izuzetka, je započeo Montenegro Erlajnz –  dodaje Ristić.

Tehnički i organizaciono i dalje je sve spremno za ponovno polijetanje u kratkom roku, ali otvoreno je mnogo pitanja. Glavno je sačuvati resurse, a scenario koji se pominje, nije nepoznat u avio industriji.

– „Aero put“ je prešao u „Jugoslovenski aerotransport“, pa je on prešao u „JAT ervejz“, a on u Er Srbija, to je naš komšiluk. Četiri puta je vršena tranzicija, u svakoj tranziciji sve ovo o čemu mi pričamo je sačuvano. Naš je imperativ da tako i mi uradimo. To jepraksa koju avijacija poznaje, to je praksa koja je svuda prošla, i ja bih takvu praksu svim srcem pozdravio, da se uradi sada. Da se kompanija restrukturira, i ojača, ali svakako da se kompanija sa resursne strane potpuno sačuva i zaštiti – kazao je Ristić.

Kako god se zvala buduća nacionalna avio kompanija, i kako god poslovala, ostaće upamćeno da je Montenegro Erlajnz tokom 23 letačke godine, bezbjedno prevezao 10 miliona putnika, i bio vjetar u ledja Crnoj Gori, njenim gradjanima, privredi, i dijaspori, gdje god da su.

Avatar

Portal Danilovgrad

Pročitajte još